Syötäväksikö kasvatetut?
Syötäväksikö kasvatetut?
Verkkokalvoilleni piirtyy pysäyttävä kuva, joka saa minut
hiljentymään. Kun 20-vuotias entinen kasvissyöjä näkee edessään voima.fi
sivuston julkaisun, syntyy ensimmäisenä epämiellyttäviä havaintoja ja vastamainos onnistuu tehtävässään.
Vastamainos on mainonnan keinoin yhteiskunnan ongelmia kommentoiva ja
kuluttajaan vaikuttava ilmaisumuoto, jolla pyritään tuomaan esille kritiikkiä
jotakin vallitsevaa ilmiötä kohtaan. Tämä teos täyttääkin useat vastamainoksen
kriteerit.
Vastamainoksesta on löydettävissä lukuisia yksittäisiä
elementtejä, jotka kiinnittävät katsojan huomion ja pyrkivät vaikuttamaan tämän
ajatuksiin. Jo mainoksen synkkä värimaailma, viestii välittömästi kuvaa siitä,
ettei kyseessä ole positiivinen, perinteinen myyntiin tähtäävä mainos näiden
hyödyntäessä yleisesti houkuttelevia, kirkkaita värejä.
Se mihin yksilön
havainto kiinnittyy ensimmäisenä, on pitkälti kiinni subjektiivisesta kokemusmaailmasta,
elämänarvoista ja ajatustavasta. "Poliittiset vaikutukset eivät paikannu
teksteihin vaan tapaan, jolla ne luetaan" (Karkulehto, Valjus 2005). Näin
ollen ensimmäinen, eläinrakas lukija huomaa todennäköisesti ensin kuvassa
näkyvät, menehtyneeltä näyttävät siat, musiikkia paljon kuunteleva saattaa
kiinnittää huomiota viittauksiin tunnetusta kotimaisesta yhtyeestä, Apulannasta
ja kolmas taas tunnistaa alareunassa suurella fontilla esiintyvän,
tutunnäköisen ravintolaketjun logon. Vastamainos pyrkii vaikuttamaan
katsojaansa huumorin kautta ja lihansyöntiin neutraalisti suhtautuvaa kyseinen
mainos voi huvittaa. Henkilöä, jonka arvomaailma tukee vastamainoksen ajatusta lihansyönnin
ongelmallisuudesta mainos voi koskettaa huomattavasti syvemmällä tasolla.
Vastamainos ei pyri myymään. Yksilön onkin helppo
ymmärtää, kun kyseessä on eräänlainen yhteiskunnallinen kannanotto, jossa on
käytetty puhuttelevia ja ironisia verbaalin ja non-verbaalin viestinnän muotoja,
eikä tavoitteena ole herättää esimerkiksi ostohalua.
Parodiamaiseen sävyyn kielenkeinoin leikitteleviä
ominaisuuksia löytyy paljonkin. Tutun hampurilaisketju "Hesburgerin"
logosta on muovautunut "Hexburger, jossa sanalla "hex" pyritään
viittaamaan kiroukseen. Ironiseen sävyyn tyypillisessä hinnasta on muovautunut pahaa ja
negatiivista teemaa jatkava lukuyhdistelmä "666". Alaotsikko
"Anna sille piiskaa" taas herättää mielikuvan eläintenoikeuksien
rikkoutumisesta, kaltoinkohtelusta ja konkreettisesta teurastusprosessista.
Vastamainos tuo näin ollen esiin sellaisia näkökulmia hampurilaispihvin
syntymisen vaatimista toimenpiteistä, joista perinteinen mainos haluaisi
vaieta.
Mainos viittaa yhteiskunnallisen epäkohdan ohella
humoristiseen sävyyn tunnettuun kotimaiseen yhtyeeseen ; Apulantaan, tuoden
esimerkiksi otsikossa "Teit meistä kauheen" viittauksen Apulannasta
kertovaan elokuvaan "Teit meistä kauniin" ja hyödyntämällä
otsikoinnissa Apulannan logon A-kirjainta. Miksi tämä vastamainos on sitten
rinnastettu juuri Apulantaan yhtyeenä, löytyy syy mitä todennäköisemmin siitä, että
Hesburger mainosti jokunen aika sitten tuotettaan brändäten sitä Apulanta
yhtyeeseen. Ristiriitaiseksi tämän teki se, että tähtien eettisistä
linjauksista johtuen olivat he moraaliton valinta edustamaan ravintolaketjua,
jonka keskeinen toiminta-ajatus on lihansyöntiin kannustava. Tällä
vastamainoksella otetaankin mielestäni toisaalta kantaa lihan teollisen
tuotannon ongelmiin, mutta myös mainonnan epäkohtiin.
Myös alaotsikko "apulannassa" viittaa
toisaalta piilomainonnan omaisesti yhtyeeseen. Kun otsikkoa lukee toisesta
näkökulmasta, muodostaa se kuvatekstin itse mainoksen valokuvalle, jossa kolme
sikaa makaavat lannassa: "Triplapekoni apulannassa". Sanat kuten
yläotsikossa käytetty "pimeä" ja otsikossa käytetty
"kauhea" vahvistavat lukijan kuvaa viestin kielteisyydestä.
Vastaavanlaisia kielteisiä adjektiiveja harvemmin näkeekään perinteisesessä
mainonnassa.
Yläotsikossa "100% pimeän puolella" on käytetty
kielenkeinona huudahdusta ja alareunan alaotsikko "Anna sille
piiskaa", jatkaa velvoittavan ilmauksen linjaa käskemällä ja
puhuttelemalla mainonnan kohdetta. Apulannan kappale ja elokuva "Teit
meistä kauniin"taas on valtaosalle suomalaisista tuttu ja näin ollen
siihen viittaava otsikko tarttuu lukijan mieleen.
Kuvankeinoina on käytetty synkkää taustavärimaailmaa,
jonka rinnalle tuotu teksti nousee esiin värinsä ja kokonsa puolesta. Logon
punainen väri herättää tässä kontekstissa helposti puolestaan mielleyhtymän
verestä. Kuvan kompositio on luotu rajaamalla kuva niin, että itse kohteen
lisäksi ei näy juuri muuta kuten taustaa. Sikoja kuvaava valokuva on otettu
ylhäältäpäin, luoden asetelmaa siitä, että ne ovat ala-arvoisempia.
Kaikenkaikkiaan tämä voima.fi sivuston julkaisema teos
vaikuttaa lukuisten kielen-ja kuvankeinojen avulla katsojaansa ja herättää
parodiamaisella sävyllään toisaalta humoristisia, toisaalta voimakkaitakin
ajatuksia. Vastamainoksena se ottaa kantaa Hesburgerin runsasta kohua vuonna
2016 herättäneeseen mainokseen, jossa Apulannan "teit meistä kauniin"
elokuva yhdistettiin kampanjoinnissa ravintolaketjun uutuushampurilaiseen,
vaikka henkilöt elokuvan taustalla, aina yhtyeen keulahahmo Toni Virtasesta,
ohjaaja Tuukka Temoseen myöten ovat kasvissyöjiä. Toisaalta vastamainoksen
voidaan nähdä ottavan kantaa myös yhteiskunnallisemmalla tasolla
lihateollisuuteen eettisenä ja yhteiskunnallisena ongelmana. Siinä missä
perinteinen mainos pyrkii hekumoimaan ja kaunistelemaan asioita, tekemään
niistä houkuttelevia, ei vastaavanlainen vastamainos pyri samaan.
LÄHTEET
Voima.fi, vastamainokset. Saatavissa : http://voima.fi/vastamainokset/
Rossi,
L.-M. 2005. Mainonnastako vastamediaksi? Tuottava katsominen ja vastustavat
merkitykset. Teoksessa Valtamedia/vastamedia. Oulu University Press,
Saatavissa: http://jultika.oulu.fi/files/isbn9514276949.pdf.
Seppänen, J. 2005. Visuaalinen kulttuuri. Teoriaa ja
metodeja mediakuvan tulkitsijalle. Luvusta
3. Representaatio alaluvut “Representaation ulottuvuudet” ja “Tutkimusesimerkki”
Österman, Hesburger Apulanta-elokuvan hampurilaiskohusta: "Puhuimme kampanjatuotteesta tekijöiden kanssa", Iltamakasiini, (17.9.2016) , Saatavissa: https://www.iltamakasiini.fi/artikkeli/435100-hesburger-apulanta-elokuvan-hampurilaiskohusta-puhuimme-kampanjatuotteesta
Viveka Tiitola, LTKV17KM
Kommentit
Lähetä kommentti
Sinä siellä! Jätä mulle rohkeasti kommenttikenttään kommenttia tai kirjoittele halutessasi viestiä osoitteeseen viveka.tiitola@gmail.com