Onko heikkoutta olla heikko?


Onko heikkoutta olla heikko? Itkeä. Näyttää paha olonsa avoimesti.

Ovatko vahvoja vain he, jotka kulkevat aina pää pystyssä. Hymyssä suin läpi pahimmankin myrskyn.





Ei, mun mielestä ei. Vasta viimeisen parin vuoden aikana olen ymmärtänyt, että kaikista suurinta vahvuutta tarvitaan juuri sen oman heikkouden kohtaamiseen, myöntämiseen ja hyväksymiseen. Vahva ihminen myöntää omat virheensä ja puutteensa. Tekee töitä kehittääkseen itseään ja vikojaan, ei piilottaakseen niitä. 

Vahva ihminen myös myöntää silloin kun sattuu. Myöntää, ettei voi hyvin, jos näin todella on. 

Mä en ole vahva. En vielä. Se on kuitenkin suunta, johon haluan itseni muuttaa. Ensimmäisiä askelia on ollut asioista puhuminen avoimemmin somessa. Itsensä on helppo piilottaa Instagram filttereiden taa. Kuvatekstiin on helpompi kirjoittaa #lovelife, #happiness tai jotakin muuta vähintään yhtä kliseistä. Entä, kun kuvatekstissä lukeekin #depressed tai jotakin muuta täydellisyyden idyllin rikkovaa ja melankolista. Uskallan väittää, että jälkimmäinen vaatii huomattavasti enemmän rohkeutta. Vahvuutta. 

Syksy tarkoittaa mulle niin montaa asiaa. Arkea. Itsensä haastamista. Parhaani tekemistä. Siinä samassa, kun pusken kohti mun tavoitteita ja unelmia sata lasissa, meinaan antaa itselleni aikaa olla myös heikko. Tuntea kaikki tunteet just niin kuin ne aidosti tunnen. 


Oon viimeaikoina saanut taas muistutuksen siitä, ettei elämä oo aina pelkkää makeaa ja suloista macaronsleivosta. Joskus ne hattaramaiset pilvilinnat romahtaa ja sitä tippua mätkähtää alas. 


Joskus pitää kuitenkin pudota, että voi taas kivuta ylös entistä vahvempana. Oon ennenkin sanonut uskovani siihen, että ilman pahaa ei olisi hyvää. Silloin kaikki vain on. Hitto, mikä klisee. Kuitenkin jotain, johon haluan vahvasti luottaa.  

Nyt opetellaan taas hetki lentämään uudestaan ja lisätään päiväsafkaan ripaus chiliä ja pippuria, koska niistä on kuulemma vahvat mimmit tehty!

( Postauksen kuvat on super taitavan Amanda Salon kädenjälkeä.) 

-Viveka


Kommentit

Suositut tekstit