Mitä joulu merkitsee sinulle?




Haluaisin kirjoittaa, että joulu merkitsee mulle pelkkää iloa ja onnea. Naurua ja sellaista totaalista kiitollisuuden tilaa


Jouluna mä pysähdyn usein miettimään kulunutta vuotta. Kaikkia niitä hetkiä, joissa oon ollut onnellinen. Toisaalta kaikkia niitä hetkiä, joissa elämä on repinyt mua palasiksi. Jokaista onnistumista ja saavutusta, pientä tai suurta. Toisaalta jokaista haastetta, ongelmaa ja epäonnistumista. Sitä, miten osasta niistä on selvitty ja noustu avun kanssa tai ilman. Sitä, miten osasta yritän selvitä vielä tässäkin hetkessä. 

Jos pipareista vois saada oikeesti yliannostuksen, mulla ois se varmaan jo tässä vaiheessa joulusesonkia. Joulupiparien tuoksu ja maku on yks mun all time favourite aromi ikinä!

Tämäkään vuosi ei pääty niin kuin alkuvuonna luulin. En ole mun henkilökohtaisessa elämässä sellaisessa tilanteessa, jossa kuvittelin olevani. Toisaalta olen mun työ- ja opintouralla juuri siinä missä halusinkin, ja jopa paljon enemmän . 

Jouluun liittyy meidän perheessä tosi vahvasti tietyt perinteet kuten aamun riisipuuro, joulurauhanjulistuksen katsominen, joulukappelissa ja haudoilla käynti, illallinen ja lahjojenjako. Illalla uidaan suklaassa ja juodaan glögiä (ja ehkä vähän punkkua.) Viime vuosina mun jouluun ja joulukuuhun on liittynyt vahvasti työnteko, sillä olen nyt kolmena peräkkäisenä vuotena toiminut täyspäiväisesti sesonkimyyjänä työpaikallani (nykyisin itseasiassa entisellä työpaikallani). Tänäkin vuonna oon koko jouluviikon joulupäivää lukuun ottamatta töissä. Tämä ei oikeastaan haittaa mua, sillä rakastan kiiresesonkia. Päivät menee liikkeellä todella nopeasti ja saa tavata joka päivä valtavan määrän ihania ihmisiä. 

Mun himaan mahtuu just sopivasti pieni valkoinen tekokuusi. Viime vuonna otin sen pois vasta tammikuun puolivälin jälkeen, koska rakastan sitä tunnelmaa, jonka kuusi valoineen mun kämppään tuo.

Tänä vuonna me saatiin joululahja etuajassa, kun meidän perheeseen syntyi uusi jäsen. Nyt meidän mamista tuli triplamummo ja musta triplatäti. Voisinpa luvata kaiken rakkauden ja onnen, mitä maailmassa on, tuon pienen ihmisen tykö. 


No, mitä se joulu sitten tarkoittaa mulle? - Varmaan sitä samaa kun suurelle osalle meistä. Ihanaa yhdessäoloa. Samaan aikaan jouluun kiteytyy kuitenkin myös tietynlainen haikeus. Ikävä menetettyjä ihmissuhteita ja menneitä aikoja kohtaan. Kysymys siitä, entä jos asiat eivät olisikaan aina kaikissa käänteissä menneet niin kuin menivät - Millainen joulu minulla silloin olisi? Olisinko onnellisempi? Vai ehkä surullisempi?

Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, sillä tiedän, etten ole ainut, joka pohtii joulun alla tällaisia asioita. Haluan, että myös sinä siellä, muistat tämän. 

-V

Kommentit

Suositut tekstit