Valmistuvan opiskelijan puhe





20.12.2019 vastaanotin liiketalouden tradenomin amk-tutkintotodistuksen stipendin kera Kuusankoskitalolla. 

"Hyvä juhlaväki, arvon opettajat sekä muu henkilökunta ja erityisesti te, kanssani vasta valmistuneet asiantuntijat.



Sain suuren kunnian pitää valmistuvan opiskelijan juhlapuheen. Puheenvuoroon liittyi vahva tunnelataus ja tunsin pitäväni sen suoraan sydämestä. Juhlan jälkeen sain suuren määrän positiivista palautetta, kun jopa tuntemattomat antoivat kehuja puheestani. Eniten sydäntä lämmitti toki omien vanhempien suunnaton ylpeys. 


On suuri kunnia jakaa kanssanne tämä hetki. Hetki, johon kuljettuja polkuja on yhtä monta erilaista kuin meitä valmistuneitakin. Jokainen näistä poluista on omanlaisensa ja ainutlaatuinen. Tänään jaan kanssanne pienen osan minun polkuani.

Palataan ajassa taaksepäin, vuoteen 2016. Olin alle puolisen vuotta aiemmin painanut valkolakin päähäni Mansikka-ahon urheiluhallilla. Tein työtä, jossa viihdyin, mutta jossa mietin päivittäin , ettei tämä ole sitä, mitä juuri minä haluan tehdä isona. Tuntui, kuin olisin ollut hukassa suuressa maailmassa, vailla suuntaa. Hetkeä myöhemmin, joulukuussa 2016, kaikki muuttui yhdellä sähköpostin kilahduksella.

Minut oli valittu opiskelemaan liiketaloutta monimuotototeutukseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun Xamkiin. Oppilaitokseen, joka oli juuri aloittamassa toimintaansa amk-fuusioitumisen myötä historian ensimmäistä kertaa ja johon olinkin hakenut osittain myös siitä syystä, että minäkin halusin olla mukana todistamassa jonkin niin suuren ja uuden alkua. On myös hienoa, että omilla kotikonnuilla tarjotaan tällaista arvokasta koulutusta. Ajatus perheen lähelle jäämisestä lämmitti sydäntä ja kaupunkimme edullinen hintataso sopi kukkarolle paremmin kuin hyvin.

Tammikuu 2017. Siellä minä, luokan juniori, istun minua huomattavasti kokeneempien, jo vuosia työelämässä toimineiden luokkatoverieni keskellä. Mietin, että olen ehkä sittenkin väärässä paikassa.

Nyt kolmisen vuotta myöhemmin tiedän, että olin siinä hetkessä juuri siellä missä minun kuuluikin olla. Ryhmässä jossa me kaikki tulimme täysin erilaisista taustoista ja lähtökohdista, olen saanut oppia opintojaksojen ohella myös ihmiseltä ihmiselle. Olen oppinut arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä, kantamaan vastuuta ja luottamaan itseeni. Olen aikuistunut. Kaikkea tätä tavalla, jota 19-vuotias, hukassa ollut nuori nainen, ei edes käsittänyt.

Monimuoto-opinnoissa vastuu on ollut pitkälti myös itsellä. Kun tehtäviä on tehnyt itsenäisesti verkossa, on itsensä johtamisen taidoille ollut todella kysyntää. Tässäpä muuten yksi käsite, josta en ennen amk-opintoja ollut kuullutkaan.

Tietokoneen äärellä istumisen ohella opinnot ovat vieneet minut myös tyystin toisenlaisiin miljöihin. Nimittäin kurkistamaan muun muassa musiikin suurtapahtuma Emma Gaalan sisäpiiriin, kuten punaiselle matolle valokuvaamaan Suomen kuuluisimpia nimiä ja Hartwall Arenan välkkyvien valojen alle tuottamaan sisältöä Emma Gaalan sosiaaliseen mediaan. Näille kanaville tuotimme opintojaksomenestyksen myötä tiimini kanssa sisältöä kolmen kuukauden ajan. Tämän kokemuksen myötä vuosien pohdiskelu ja omien tulevaisuuden haaveiden etsiskely tuli päätökseensä. Vihdoin silmäni sille ”mikä juuri minä haluan olla isona" avautuivat.

Tämä projekti on sittemmin saanut jatkumoa kirjoittaessani myös opinnäytetyön Emma Gaalalle. Nyt toimin Xamkin riveissä mukana mentoroimassa Emma Gaalan sometiimiä, Gaalan ja Xamkin yhteistyön jatkuessa myös kaudelle 2020. Tuntuu, kuin kaikki olisi ollut tähtiin kirjoitettu. Näin tämän pitikin mennä.

Tällä polulla olen saanut iloita onnistumisista, oppinut kääntämään haasteet vahvuuksiksi ja hyväksymään myös mahdolliset pettymykset. Sitä kaikkea nimittäin on elämä. Elämä, johon minä ja te kanssa valmistuneet, olemme valmiimpia kuin koskaan ennen.

Siis levittäkää siipenne ja lentäkää. Sillä vain lentämällä voivat siivet vahvistua sellaisiksi, että ne todella kantavat.

Dear fellow students. Gongratulations for this great succes. By our education we are more ready for life than ever before. So spread your wings and fly, because only then you can truly see, how far you can go.

Now, I want to wish you all a Merry Christmas and a happy New Year.

Hyvää joulua ja rauhallista uutta vuotta kaikille.

Kiitos.
Thank you."









Kommentit

Suositut tekstit