Naisia saa aina odottaa

postauksen kuvat https://unsplash.com/.  


Saako naisia aina odottaa ja ajattelevatko miehet enemmän seksiä? Tänään puhutaan sukupuolten välisistä stereotypioista - olettamuksista, joita meillä on miehistä ja naisista, puolin ja toisin. Mukana mun miespuolinen frendi vastaamassa mun kanssa anonyymisti näihin kutkuttaviin kysymyksiin, joita laitoitte mulle instagramissa. 

Muistetaanhan ottaa tämä huumorilla - jokaisella meistä saa ja pitääkin olla rohkeasti omat mielipiteet. Vastaukset perustuvat myös pääsääntöisesti meidän subjektiivisiin kokemuksiin ja näkemyksiin. Kaikista asioista on varmasti löydettävissä näyttöä joko puolesta tai vastaan ihan tutkimustenkin valossa. Ja stereotypiathan ovat todellakin yleistyksiä - itse olen sitä mieltä, ettei oikeastaan mitään voi liiemmin yleistää. Me ollaan kuitenkin kaikki yksilöitä!


Naista saa aina odottaa




Mies: Tilastojenhan mukaan miehet ja naiset ovat yhtä paljon myöhässä sovituista aikatauluista. Mielestäni naista ei saa aina odottaa, mutta onhan se totta, että naisilla menee usein enemmän aikaa, että ovat lähtövalmiina. On sitä saanut joskus itsekin odotella. Virheistä oppineena tällaisessa tilanteessa on parempi olla hiljaa ja odotella rauhassa, kuin hoputtaa toista :D

Minä: Kyllä sitä on naisena odotuttanut yhtä jos toista miespuolista henkilöä. Olen lähtökohtaisesti itse todella täsmällinen sovituista aikatauluista, mutta jos on lähdössä esimerkiksi kumppanin kanssa extempore johonkin, kyllä minua saa tovin odottaa :D


Naiset ajattelevat, etteivät miehet puhu keskenään tunteistaan

Mies: Puhuvat, mutta kyllä varmaan eri tavalla kuin naiset. Miehetkin jakaa kokemuksiaan, mutta ei ehkä yhtä syvällisesti. Tästä aasinsiltana voisin sanoa, että olisi hyvä jos puhuisivat edes kumppanilleen.


Minä: Pakko sanoa, että tässä on kuvitelma, johon olen itsekin syyllistynyt. Usein tyttökavereillekin tullut sanottua: "Ei se toinen varmaan sano sen kavereille yhtään mitään" samassa hetkessä, kun itse vuodattanut ummet ja lammet ystävälleen. Aikuisiällä olen höllännyt suhtautumistani ja oppinut, että kyllä ne miehetkin puhuu.

Nainen on kauneimmillaan täydessä tällingissä

Mies: Kyllä se kokonaisuus ratkaisee. Nainen voi olla kauneimmillaan myös täysin naturellina. Ehostamalla voidaan toki korostaa naisellisia piirteitä. Usein kun nainen on laittautunut, hän kokee itsekin olonsa itsevarmemmaksi. Terve itsevarmuus kaunistaa.

Minä: Itse koen oloni kauneimmaksi silloin kun hiukset on kivasti, meikki onnistunut ja asu hyvännäköinen, mutta mukava. Itsevarmuus kyllä huokuu ihmisestä. Kauneus on mun mielestä myös paljon laajempi käsite kuin vain ulkonäöllisesti silmällä nähtävä kauneus. Hymy ja nauru ovat esimerkiksi mun mielestä todella tärkeitä.

Miehet eivät tee kotitöitä




Mies: Näin yksin asuvana aikuisena miehenä kotityöt jakaantuvat kyllä 100% itsensä kanssa. Miehetkin tekevät siis kotitöitä.

Minä: Omassa lähipiirissä on aina ollut miehiä, jotka tekevät kotitöitä. Itse en ole siis koskaan ajatellut näin.

Naiset tykkää ruuanlaitosta miehiä enemmän ja naisen paikka on keittiössä

Mies: Jos vertaa esimerkiksi minua ja kirjoittajaa todistetaan tämä väittämä jo virheelliseksi. Yleisesti ottaen omissa kokemuksissani se on kuitenkin niin, että naiset pitävät ruuanlaitosta ja tietynlaisesta hifistelystä ruuanlaiton suhteen miehiä enemmän.

Minä: Tosiaan.. :D Kaikki jotka minut tuntevat tietävät, etten todellakaan ole mikään keittiön hengetär. Ruuanlaitto ei ole vaan koskaan kuulunut mun suosikkeihin. Olen siinä todella laiska ja onneton. Stereotypia, jota en allekirjoita sitten millään, sillä tiedän itseni lisäksi myös paljon tapauksia, jossa mies hoitaa taloudessa ruuanlaiton.

Mies on parempi johtaja kuin nainen




Mies: Nykytiedon ja oman kokemukseni mukaan asia ei ole näin. Mielestäni asia on jopa päinvastoin. Perustelen tätä sillä, että naiset ovat usein empaattisempia ja ottavat huomioon yhteisen hyvän ehkä miehiä paremmin. Miehet pitävät usein jyrkemmin kiinni omista mielipiteistään ja näkökulmistaan.

Minä: Itse ajattelen, että johtajuus ei ole millään tavalla riippuvainen sukupuolesta vaan ihmisestä ja luonteenpiirteistä yleensä ottaenkin. Toisaalta tietyt luonteenpiirteet ovat ominaisempia naisille ja taas toiset päinvastoin miehille. Ammattikorkeassa henkilöstöjohtamisen kurssin jälkeen pohdin paljon sitä, millainen johtaja esimerkiksi itse olisin.

Miehet haluaa aina seksiä/ Miehet ajattelee seksiä enemmän kuin naiset 

Tähän oli pakko kurkata ihan mielenkiinnosta, mitä tutkimustulokset asiasta kertovat. Väestöliiton tutkimuksen mukaan tämä todellakin pitää paikkansa ja prosentuaalinen jakauma on jopa yllättävän suuri. "Tulosten mukaan vähän yli joka toisessa parisuhteessa mies oli seksiä useammin haluava puoliso ja nainen vastaavasti noin 15 prosentissa suhteista". Lukuihin vaikutti niin vastaajan ikä kuin suhteen kestokin. 

Mies: Allekirjoitan. Nään tämän ehkä itse ennemmin geneettisenä piirteenä.

Minä: Myös itse allekirjoitan tämän. Omat kokemukset esimerkiksi parisuhteissa ovat olleet juurikin tällaisia. Toisaalta tämäkin on niin hemmetin yksilöllinen juttu - ystäväpiirissäni on varmasti ihmisiä, joilla on kokemuksia myös tätä väittämää vastaan.  Ja hei tämähän ei kuitenkaan missään nimessä väittämänä saa tarkoittaa sitä, etteikö naisetkin ajattelisi ja haluaisi seksiä.

Miehet pärjäävät paremmin autojen kanssa ja ovat parempia kuskeja

Mies: Tämänkin allekirjoitan. Oman kokemukseni pohjalta miehet ovat kiinnostuneempia autoista ja näin ollen myös parempia näiden kanssa.

Minä: Jos mietin itseäni ja mun lähipiiriä, KYLLÄ :D Yksi parhaista ystävistäni on esimerkiksi maailman surkein peruuttamaan ja toinen osaa hädin tuskin tankata (terkkuja vaan). Välillä saakin leikkiä ajo-opea ja opastaa toista tankilla Facetimen välityksellä. Tällaisia kokemuksia ei ole kyllä ollut miesten kanssa.

Naiset ovat tarkempia ulkonäöstään ja käyttävät tämän parissa enemmän aikaa 

Mies: Totta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö mieskin voisi olla kiinnostunut ulkonäöstään ja käyttää tämän parissa aikaa. Itse olen ainakin kiinnostunut siitä, miltä näytän.

Minä: Omien kokemuksieni mukaan tämä on totta. Omassa lähipiirissäni on aina ollut enemmän naisia, jotka tykkäävät tälläytyä. Itse olen ollut nuoresta asti kiinnostunut esimerkiksi meikeistä - en ole ollut varmaankaan edes 10-vuotta, kun olen mennyt äitin ja siskon meikkipussille. Toisaalta tiedän kyllä paljon kundejakin, joille ulkonäkö ja siihen panostaminen on tärkeetä.





Kaikki miehet juovat olutta 

Mies: Omalta kohdaltani tämä ei pidä paikkansa. Enemmistö kuitenkin tuntuu pitävän siitä ja tämäkin on täysin ok.

Minä: Itse tiedän paljonkin miehiä, jotka eivät tykkää oluesta. Toki tiedän paljon myös sellaisia miehiä, jotka sitä juovat. Hmm... Sanoisin silti, että aika perisuomalainen stereotypia, johon varmasti törmää.

Naiset ovat parempia koulussa kuin miehet

Mies: Kyllä se näin on. Tämä perustuu siihen, että naiset ovat ehkä yleisesti ottaen myös kiinnostuneempia opiskelusta. Miehenä olen sitä mieltä, että kyllä meilläkin on täydet edellytykset pärjätä siinä missä naisillakin.

Minä: Ala- ja yläasteaikoina tämä oli mun mielestä selkeämpää, joka selittyy toki omalta osaltaan sillä, että tytöt kehittyvät poikia nopeammin. Lukiossa tilanne oli jo selkeästi tasaisempi ja amkissa ehkä vielä enemmän.


Kiitos kaikille kysymyksistä - ihan kaikkia ei otettu mukaan, mutta jokaisen kyllä luin! 

Meidän mielestä 2020-luvulla liian vanhanaikaiset ajattelumallit sukupuolten välisestä jaottelusta voitaisiin unohtaa. Mitä mieltä te ootte tällaisista stereotypioista? Saa kertoa mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Pusuja,
Viveka ja Mister X 

Kommentit

Suositut tekstit