Hyvinvointivalmennus ei olekaan huuhaata - kirje itselleni

Vuosi 2020 on ollut moneltakin osin poikkeuksellinen meille kaikille. Omassa elämässäni asiat ovat menneet konkreettisesti täysin toisin, mitä olin suunnitellut, kuvitellut ja ajatellut. Tämän lisäksi olen elämäni ensimmäistä kertaa pysähtynyt ja keskittynyt kuuntelemaan omaa sisäistä minääni. Kuulostaa ehkä alkuun aivan huuhaalta, mutta odotas kun kerron. 

Maaliskuu - jäin elämäni ensimmäistä kertaa työttömäksi aivan yllättäen. Muutto Helsinkiin peruuntui. Tuntui, kuin koko elämä olisi pettänyt ympäriltä. En ollut kuitenkaan vihainen elämälle yleisesti vaan tuttuun ja turvalliseen tapaan itselleni. "Olen niin paska", ajattelin. Jälleen kerran päänsisäinen ääni soimasi jokaista solua kehossani. Ajatukseni olivat todella mustavalkoisia. Ahdistuneet tuntemukset työnnettiin väkisin taka-alalle, vain jotta ne pääsivät nousemaan taas seuraavassa käänteessä pintaan, jopa entistä voimakkaampina. Häpesin ja olin varma, että myös läheiseni häpeävät minua. 

Isäni toimii nykyään päätyönsä ohella myös hyvinvointivalmentajana (kurkkaa facebook). Pakko myöntää, että olen ollut todella skeptinen kaiken Mindfulness - ja tietoinen läsnäolo hömpötyksen keskellä. En ole uskonut näihin siis juuri lainkaan.



Elämä yllättää

Isäni sai kun saikin minut houkuteltua kollegalleen valmennukseen. Henna toimii Kotkan Huumassa Fine Life Coaching nimisessä yrityksessään ja on sellainen ihminen, jonka kanssa ei voi olla tulematta toimeen. Ihanan Hennan löydät täältä.

Ensimmäisestä tapaamisesta on nyt aikaa reilu kuukausi ja tässä välissä on ehtinyt tapahtua aivan jumalattoman paljon. Tänä aikana tietoinen läsnäolo on auennut minulle käsitteenä aivan uudessa valossa. 

Hyväksyvä tietoinen läsnäolo merkitsee tietoisuutta, joka saavutetaan kiinnittämällä tietoisesti ja arvostelematta asioihin, ajatuksiin ja tunteisiin huomiota sellaisina kuin ne ovat. Hyväksyminen on tietoisen läsnäolon ytimessä. Tietoisella läsnäololla on todistettu olevan lukuisia psyykkisiä ja fyysisiä terveysvaikutuksia. Sitä voidaan käyttää apuna esimerkiksi masennuksen hoidossa ja kivun lievittämisessä. 

A. Mielipiteeni tietoisesta läsnäolosta ja sen hyvinvointivaikutuksista on kääntynyt päälaelleen. Olen kokenut sellaisia AHAA - elämyksia ja oivalluksia elämästä ja itsestäni ettei tosikaan. 

B. Sen lisäksi, että tapaamiset aivan ihanan koutsin Hennan kanssa ovat saaneet minut avaamaan silmiäni asioille, on havainnointia alkanut tapahtumaan ihan jokapäiväisessä elämässä. En usko edelleenkään ihmeisiin, mutta ymmärrän nyt, miksi meidän jokaisen olisi hyvä ymmärtää, mitä tietoinen läsnäolo on ja miten sitä voi soveltaa omaan elämään. 

C. Opiskelin juuri tietoisuustaitoja myös teorian tasolla Xamkin avoimessa. Olen oppinut esimerkiksi siitä, miten Mindfulnessia olisi voitu käyttää apuna omassa syömishäiriössäni.

Viimeisimmässä tapaamisessa puhuimme irti päästämisestä. Teimme harjoituksen, jossa ensin rauhoituttiin ja keskitettiin ajatukset sellaiseen mieltä painavaan asiaan, josta haluaa päästää irti. Tämän rentoutusharjoituksen jälkeen aloin välittömästi kirjoittamaan kirjettä, johon kirjoitin ensimmäisenä mieleen tulevat sanat ja lauseet. Tämän kirjeen meinaan säilyttää päivämäärineen.


Ote kirjeestä 21.4.2020

"Rakkaat riittämättömyyden- ja epävarmuuden tunteeni!
Olen päättänyt päästää teistä nyt irti. En ehkä kokonaan, mutta ainakin siltä osin, joka estää minua elämästä elämääni eteenpäin. Siltä osin, joka aiheuttaa minulle pelkoa ja ruokkii negatiivisuutta elämässäni.

Olette kulkeneet rinnallani jo lapsesta. En ole vihainen, mutta olen kyllästynyt. Olen tehnyt teidän kuormittamana virheitä ja satuttanut niin itseäni kuin minulle rakkaita ihmisiä. Uskon kuitenkin, että sillä, että olette olleet osa minua, on ollut oma tarkoituksensa.

-- Antakaa minun nyt kuitenkin mennä. Antakaa minun olla itselleni hyvä ja armollinen.
-Viveka"


Halein,
V

Kommentit

Suositut tekstit