Viis hyvää syytä treenaamiseen

Kaupallisessa yhteistyössä Sportlifenutrition & R-kioski kanssa

Heipparallaa ja kesäterveiset Kymenlaaksosta! Toivottavasti kaikkien juhannus vierähti kivasti ja kesä on muutenkin kohdellut hyvin. Täällä on hiljalleen palauduttu jussin jälkeen takas arkeen. Meillä keskikesän juhla sujui hyvällä meiningillä, hyvässä porukassa ja fiilis on aidosti todella onnellinen. Vaikka toi totaali lomamode parin päivän ajan olikin enemmän kuin tervetullutta niin kropalle kuin mielellekin, on ollut ihan kiva palata taas normirytmiin ja treenaamaan.

Jep, oon monesti ennenkin raottanut täällä mun suhdetta urheiluun. Tänään puhutaan siitä, miksi mä sitten oikeastaan treenaan? Multa kysytään silloin tällöin myös suoraan, mistä ihmeestä mä ammennan motivaatiota siihen aktiiviseen treenaamiseen. Näissä seuraavissa syissä piilee varmasti vastaus myös tähän.


1. Psyykkinen terveys ja mielen hyvinvointi

Kyllä, kunnon treeni on cheaper than therapy. Tottakai tämä voi kuulostaa aavistuksen korniltakin sellaisen ihmisen suusta, joka on myös sairastunut pakkoliikuntaan. Mutta terveellä tavalla, kohtuullisissa määrin toteutettuna, hyvä treeni antaa niin paljon hyvää energiaa. Se piristää, parantaa fiilistä, lisää itsevarmuutta ja luo hyvän olon tunnetta. Monet surut, murheet ja stressit ovat jääneet vuosien varrella lenkkipolulle tai kuntosalille.

Erilaisessa fiiliksessä harrastan erilaista liikuntaa. Kävelylenkille metsään menen usein ajattelemaan asioita rauhassa. Siellä on itketty sydänsuruja ja parannettu maailmaa omien ajatusten kanssa. Sinne menen myös rauhassa nauttimaan elämästä, ilman suurempia suunnitelmia.

Salille sitä menee monenlaisessakin fiiliksessä: iloisessa, kiukkuisessa, stressaantuneessa.. Oli lähtökohta mikä tahansa, on fiilis lähes poikkeuksetta treenin aikana tai viimeistään sen jälkeen sama - voimaantunut ja positiivinen. Mulla tulee hyvästä salitreenistä sellanen "kaikkivoipias" olotila :D

Mulle on myös aina maistunut ruoka paremmin sellaisina päivinä, kun oon treenannut. Nyt näillä kreiseillä kesähelteillä lämmin ruoka ei tosin tunnu uppoavaan senkään avulla, mutta onneks rakastan kaikenmaailman saldeja yli paljon.

Nää uudet Sportlifenutritionin prodepatukat on BLESSING! 20g proteiinia, ei lisättyä sokeria ja luontasesti makeutettu patukka on maailman iisein välipala heti autossa treenin jälkeen. Näitä menee tosin helposti välipalana ja jälkkärinä ihan muuten vaankin. Tää keltainen on maultaan Valkosuklaa Cookie Dough ja voin sanoa, että oon aivan koukussa. 

Violetti patukka on maultaan Cookies&Cream ja vetää kyllä vertoja tolle valkosuklaaherkulle. Molemmissa patukoissa on sellanen ihanan rapea kuori ja sisällä pehmeä täyte. NAM. Nää patukat lähtee nyt Ärrältä yhteishintaan 4€/ 2kpl ja hinta on voimassa 12.7. asti. Suosittelen isosti maistamaan! 


2. Ulkonäkö

Valehtelisin, jos väittäisin, etteikö ulkoisilla seikoilla ole mitään tekemistä mun aktiiviseen treenailuun. Mä olen aina ihaillut urheilullista vartaloa ja tulosten näkeminen omassa kehossa nostattaa motivaatiota entisestään. Oma oloni on itsevarmimmillaan silloin, kun treenit kulkevat hyvin ja olotila omassa kehossa on hyvä. Tähän olotilaan taas vaikuttaa todella paljonkin se, miten olen treenannut ja syönyt.

Mun mielestä myös kaikki vaatteet näyttävät itsellä paremmilta treenatussa kropassa. Mitä tulee esimerkiksi salitreeniin, ei se mun mielestä koskaan saa olla kuitenkaan pelkästään ulkonäkökeskeistä. Kyllä sillä treenillä on haettava muutakin, kuin niitä täydellisiä olkapäitä tai pyöreitä pakaroita.


3. Kehitys

Ulkoisen kehityksen ohella kehitystä voi huomata niin monin eri tavoin. Kestävyyskunnon voi huomata kehittyneen esimerkiksi purtsilla tai juoksumatolla, kun sitä ei hengästykään samalla tavalla kuin muutama kuukausi sitten, voimatasojen kasvun taas lisääntyvissä painomäärissä eri laitteissa. Venyvyys kehittyy, kun jaksaa venytellä ja yhtäkkiä meneekin spagaati. Kehityksestä seuraa mielettömiä onnistumisentunteita ja motivaatiota jatkaa.

Uskon, että ei kukaan jaksaisi käydä viittä kertaa viikossa salilla, joutuen lopulta toteamaan, ettei mitään kehitystä ole tapahtunutkaan.



Mä olin pitkään koukussa erilaisiin kofeiinijuomiin ja hain boostia myös treenin puolelle näistä. Nyt oon onnistunut vierottamaan itseni, josta oonki todella ylpeä. Nää Sportlifenutritionin kofeiinittomat, sokerittomat ja vesipohjaset proteiinijuomat onki ollut erittäin kivaa vaihtelua. En oo ikinä ite pystynyt juomaan sellasia maitopohjasia proteiinijuomia, eli nää on todella jees. Näistäkin ois nyt ärrällä kampanjahinta 5€/ 2kpl (voimassa sinne 12.7. asti) eli ei muutaku testiin patukoiden kylkeen! 



4. Fyysinen terveys

Treeni vaikuttaa kehon hyvinvointiin solutasolla lähtien. Itse olen huomannut, että aktiivinen urheilu on parantanut vastustuskykyä huomattavasti, enkä sairasta enää yhtään niin usein kuin ennen. Hapenottokyky paranee ja salilla kasvatetut voimavarastot auttavat myös erilaisissa arjen askareissa. Yhtäkkiä sitä jaksaakin mökillä kantaa multasäkin paikasta A paikkaan B ilman pysähdyksiä. Liikunnanhan on todettu myös ehkäisevän useita erilaisia sairauksia kuten sydän- ja verisuonisairauksia. Säännöllinen liikunta edistää tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä ja olotila on sellainen ihanan vetreä

Itse ajattelen, että liikunta on sijoitus itseeni. Se vie toki aikaa ja kuntosalijäsenyyskin maksaa useita satoja euroja vuodessa, mutta uskon, että se on todella sen arvoista.

5. Tekeminen, harrastus & ihmissuhteet

Säännöllinen treenaaminen tuo kivasti sisältöä päiviin. Salilla näkee tuttuja ja niiden kanssa voi samalla vaihtaa muutamat sanat. Oon myös vuosien varrella saanut uusia ystäviä treenien parissa. Viimeisin uusi tuttavuus onkin solmittu ihan parin viime kuun aikana. Salitreenit on toimineet myös kivana yhteisenä harrastuksena poikaystäväkokelaiden kanssa ja parhaan kaverin on voinut treffata lenkkipolulla, jossa sitten höpöttää kaikesta maan ja taivaan välillä.

Joskus (harvoin) kun on aidosti vaan yksinkertaisesti tylsää, lähden lenkille, jumppaan tai salille. Oon aina ollut se, joka purkaa tylsyyttä ennemmin johonkin aktiiviseen tekemiseen kuin jää makaamaan sohvalle. Ei siinäkään mitään pahaa ole, mutta ei oo vaan mun juttu.

Yhdessä liikkuminen on lopulta mun mielestä kaikista parasta. Ryhmäliikuntatuntien ohjaaminen antaa mulle sellaiset kiksit, etten osaa pukea sitä sanoiksi. Oon aina aivan liekeissä tunnilla ja sen jälkeen. Musta on vaan ihana katsoa asiakkaita liikkumassa hyvän musan tahtiin. Lasten- ja nuorten ryhmäliikuntatunneilla voi nähdä silmin sen, miten kivaa niillä on. Aikuiset on ehkä maltillisempia eleissään, mutta kyllä sen hyvän fiiliksen vaan aistii niistäkin.



Yksinkertaisesti keksin niin monta hyvää puolta aktiivisesta treenaamisesta, ettei huonoille jää vaakakupissa painoarvoa. Ei muuta kun liikunnan iloa kaikille tasapuolisesti & muistaakan pitää riittävästä nesteytyksestä ja tankkauksesta huolta! 

XO, V 





Kommentit

Suositut tekstit